Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Стаття Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Дениса Маслова для онлайн-видання REALIST.ONLINE.
Обставини, у яких ми перебуваємо останні кілька років – спочатку пандемія, потім повномасштабна війна, і як наслідок, брак фінансування системи правосуддя, змушують нас ще активніше впроваджувати повноцінне електронне судочинство в Україні. Передусім, це питання економії державних коштів та зменшення часу розгляду справ у судах. І безумовно, це питання більш доступного та відкритого правосуддя, такого, яке відповідає інтересам суспільства та вимогам часу.
Нещодавно Єврокомісія з питань ефективності правосуддя (CEPEJ) оприлюднила звіт щодо діяльності судових систем у державах-членах Ради Європи. Він складений на основі даних за 2020 рік, проте його результати показують, що за ефективністю впровадження цифровізації судів ми переганяємо навіть такі країни, як Велика Британія, Шотландія, Болгарія, Голландія. Але на жаль, поки ще не дотягуємо до таких діджиталізованих держав як Латвія, Естонія, Польща, Туреччина. Проте особисто я впевнений, що українські суди можуть їх наздогнати, адже маємо для цього бажання та потенціал.
І навіть попри брак належного фінансування, впровадження електронного судочинства в Україні триває. Цей напрямок є одним із пріоритетів у роботі Комітету з питань правової політики та відповідає Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021-2023 роки, затвердженій Президентом.
Ця Стратегія передбачає покращення доступу до правосуддя, зокрема, через впровадження сучасного електронного діловодства в суді, електронного ведення справ, електронних комунікацій із судом, кабінету судді та кабінету учасника процесу. І ми над цим працюємо.
Для зручності повідомлень про розгляд судових справ та призначені засідання, у липні цього року ми ухвалили зміни, які дозволяють суду інформувати учасників судового процесу про розгляд їх справ через “Дію”. Тепер не потрібно чекати паперові повістки, йти до поштамту, витрачати купу часу. Достатньо зайти у додаток. Це один із кроків до покращення доступу до правосуддя. Те, що раніше займало тиждень, теперь робиться за декілька хвилин.
Ще один важливий крок - нещодавно ми зареєстрували законопроект 7574-д, який так само сприяє розвитку електронних комунікацій із судом та прибирає зайві папери.
Йдеться про обов’язкову реєстрацію електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (ЄСІТС), яку було введено майже рік тому для всіх адвокатів, нотаріусів, виконавців, арбітражних керуючих та судових експертів, державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державного та комунального сектору.
На сьогоднішній день більшість так і не спромоглася цього зробити. Зокрема тому, що крім формального обов’язку, не передбачено будь-яких важелів чи стимулів, які спонукали б до активного використання Електронного суду. Не було та наразі немає серйозних правових наслідків і будь-якої, хоча б найменшої, відповідальності за невиконання такого обов’язку. Тому суди продовжують направляти таким особам всі виклики, повістки та судові рішення в паперовій формі, що тягне за собою значну витрату як коштів, так і часу.
Ми це змінюємо. Передусім, вводимо реальні процесуальні наслідки для тих осіб, які не виконують вимоги закону. Зокрема, у разі звернення такої особи до суду її процесуальні документи можуть бути залишені судом без руху або взагалі повернуті. Впевнений, що зрештою це буде стимулювати добросовісних учасників створити електронний кабінет. А суди нарешті отримають можливість обмінюватися із такими особам процесуальними документами в електронній формі, позбувшись паперового тягаря.
Крім того, ми пропонуємо поширити обов’язок створення електронних кабінетів для всіх юридичних осіб, а також на фізичних осіб-підприємців.
Для нас важливо, щоб це не було черговим обов’язком який не виконується. Тому, аби пришвидшити процес реєстрації, ми встановлюємо строки для цього. Юридичні особи приватної форми власності мають створити електронні кабінети протягом тридцяти днів з дня набрання чинності законопроектом, а ФОПи - протягом чотирьох місяців.
Перехід учасників судових процесів до Електронного суду буде корисним для всіх.
З одного боку, це суттєво пришвидшить розгляд судових справ, адже учасникам не потрібно буде тижнями очікувати на своє судове рішення, яке суд направив поштою. Достатньо буде відкрити електронний кабінет і отримати рішення за декілька хвилин.
З іншого боку, і що дуже важливо, це буде значною економією державних коштів. Адже зараз це дуже велика стаття витрат, грошей на яку у судах постійно бракує, особливо в умовах війни. Широке використання Електронного суду заощадить витрати на папір та канцелярію, марки та поштові відправлення. В масштабі країни це сотні мільйонів гривень, які можна буде спрямувати на інші потреби - оновленні судових приміщень, достойні зарплати апарату тощо.
Звичайно, побудова повноцінної системи електронного судочинства потребує й інших кроків у цьому напрямку, зокрема, запуску решти модулів ЄСІТС, таких як сучасна система діловодства, реєстр виконавчих документів, електронний архів тощо, потреба в яких давно назріла. Але треба розуміти, що на усе це потрібні кошти, яких наразі бракує.
Проте впевнений, зрештою, спільними зусиллями нам вдасться втілити те, до чого ми рухаємось. І в Україні буде повноцінна система електронного судочинства, перша у світі за ефективністю та зручністю.
Онлайн-видання REALIST.ONLINE