Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ОГЛЯД ЗМІ. Судова реформа в Україні: багаторівневий шлях до відновлення довіри

13 березня 2023, 09:35

Стаття Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Дениса Маслова для видання  Kyiv Post

Україна перебуває в такому історичному моменті, коли попри війну, ми маємо величезний шанс на здійснення глобальних змін всередині країни.

Саме тут і саме зараз відбувається боротьба за наше майбутнє, і ми чудово розуміємо, що найвищим запитом суспільства вже зараз та особливо після нашої перемоги буде запит на справедливість, якої не може бути без верховенства права, а отже, без послідовних грунтовних змін в системі правосуддя. 

Тому саме судова реформа на сьогодні є ключовою реформою, від якої залежить наш успіх всередині країни та подальше становище у світі. 

І вперше для її реалізації є всі необхідні складові – політична воля нашого Президента, скоординовані кроки Парламенту, необхідна допомога наших міжнародних партнерів та активна участь громадянського суспільства.

Ми маємо чіткий намір продовжувати демонструвати ту наполегливість у втіленні реформи правосуддя, яку відмічають наші партнери, зокрема Голова Європейської ради Шарль Мішель під час саміту Україна-ЄС в лютому цього року. І ми маємо намір зробити так, щоб нашій судовій системі абсолютно довіряли як всередині країни так і за її межами.

Для цього недостатньо лише перезавантажити вищі органи судового врядування. 
 
Аби суспільство дійсно відчуло зміни, у судової реформи має бути справжня стратегічна ціль, конкретні завдання для її втілення, а також розуміння нагальних проблем системи правосуддя, які підлягають оперативному вирішенню.  

В сукупності ця трирівнева дорожня мапа дозволить кожному громадянину побачити, чого ми хочемо, куди рухаємося та які зміни відбуваються в судовій системі. 

Перший рівень – стратегічний

Стратегічною ціллю всіх змін у системі має стати перезавантаження відносин між суспільством і судовою гілкою влади.

В класичному розумінні йдеться про те, що судова гілка влади повинна виконувати свій прямий обов’язок – захищати суспільство від надмірного втручання інших гілок влади – законодавчої й виконавчої, захищати громадян від порушення їх прав і свобод.

Натомість активне суспільство має захищати судову гілку влади від різного роду  втручань в її діяльність, впливу на неї інших гілок влади, іншого політичного впливу, тиску чиновників.

Тоді судова гілка влади зможе повноцінно функціонувати і вибудується довіра між нею та суспільством.  

Другий рівень – тактичний

Для досягнення нашої головної мети, ми маємо розуміти чіткі завдання. Їх суть можна звести до  трьох важливих слів: справедливо, швидко, невідворотно.

Коли ми говоримо про справедливість, передусім, йдеться про перезавантаження вищих органів судового врядування – Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Це ті органи, які відповідають за добір суддів, їх кар’єру та притягнення до відповідальності тих суддів, які порушили законодавство чи правила суддівської етики.

Разом із нашими міжнародними партнерами ми доклали багато зусиль для їх перезавантаження. Ще в 2021 році було прийнято важливі закони, які передбачали створення Етичної ради для відбору членів ВРП та Конкурсної комісії для відбору членів ВККСУ.

Безпрецедентним кроком стало безпосереднє долучення до цього процесу представників міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює в галузі правосуддя, верховенства права та антикорупційної реформи. Це забезпечило довіру до процесу оновлення ВРП та ВККСУ.

Зрештою, з січня цього року Вища рада правосуддя має повноважний склад, а позитивні кроки України у відновленні роботи цього органу привітали посли країн G7. Це дуже важливо. На завершальній стадії перебуває й перезапуск Вищої кваліфікаційної комісії суддів, протягом цього місяця ми сподіваємося отримати  її оновлений склад. 

Паралельно ведеться активна робота щодо формування служби дисциплінарних інспекторів ВРП, без якої жодну скаргу на дії судді не може бути розглянуто. Ми не можемо чекати ще півроку, поки можливі порушення з боку деяких суддів залишатимуться без розгляду ВРП. Тому, спільно з новосформованим складом ВРП напрацювали законодавчі кроки, які дозволять розглядати дисциплінарні справи вже найближчим часом.

Це ті реальні кроки, які вже зроблено. Вони є основою судової реформи, зміцнюють нашу систему правосуддя та, безумовно, впливають на наші євроінтеграційні процеси. Крім того, ми отримаємо можливість заповнити майже дві тисячі вакансій у судах різних ланок новими доброчесними та професійними суддями.
 
Удосконалення процедури добору є давно назрілим питанням, над яким ми також посилено працюємо. В профільному парламентському Комітеті, який я очолюю, створена відповідна робоча група. Йдеться про оптимізацію кількості етапів добору, їх черговості, скорочення часу на його проведення, економію десятків мільйонів державних коштів. Окремим важливим кроком має бути розширення залучення громадянського суспільства до процесів добору суддів. Результатом стане подолання кадрового голоду, зменшення навантаження на суддів, а отже, прискорення руху розгляду справ, які роками «висять» в судах.

Говорячи про те, що правосуддя має бути швидким, я б додав, що також і зручним. Для цього ми повинні не лише вирішувати питання необхідного матеріально-технічного забезпечення судів, достойних заробітних плат працівників апаратів, а й стрімко рухатися в бік електронного судочинства.

Попри досягнення України в цифровізації різних процесів і послуг, питання електронного судочинства довгий час  фактично не рухається, зокрема, через брак коштів. Проте на сьогодні ми маємо чітке розуміння, що держава не може витрачати багато коштів і часу на паперову кореспонденцію. Усе має відбуватися через електронні засоби – швидко і зручно.

Наша мета – зробити так, щоб отримання викликів  до суду відбувалося через електронний кабінет із додатковим функціями перенаправленням на телефон/додаток/електронну поштову скриньку. Щоб для ознайомлення з матеріалами справи достатньо було зайти в той же електронний кабінет, вивчаючи кожен аркуш справи як електронну книгу, роблячи необхідні помітки і пошук, а не їхати для цього до суду та годинами оббивати пороги канцелярії. Щоб суди мали миттєвий доступ до всіх необхідних електронних реєстрів і не було необхідності відправляти мільйони паперових запитів та відкладати засідання через неотримання відомостей. Щоб у приміщеннях судів не було архівів від підлоги до стелі, а електронні справи зберігалися у захищених хмарних цифрових сховищах. Зрештою, щоб сама участь в судовому засіданні передбачала зручну дистанційну процедуру.

Аби усе це втілити, передусім, потрібен аудит існуючої електронної системи. Наразі нам вдалося погодити з нашими міжнародними партнерами його проведення.

Це той важливий крок, який є передумовою наступних процесів для розбудови в Україні повноцінного і зручного електронного судочинства. Я дуже вдячний нашим партнерам, які погодилися взяти на себе питання фінансування. Зі свого боку Комітет з питань правової політики виступає одним із  основних драйверів цього процесу. 

І нарешті, про невідворотність. Вона полягає в тому, щоб рішення, винесені судом, виконувалися. Без виконання, судове рішення не відновлює справедливість. Без виконання, судові рішення втрачають авторитет.

В цьому напрямку дієвими кроками стане судовий контроль за виконанням рішень та відповідальність за їх невиконання. Також важливим є посилення ролі приватних виконавців, розширення їх мандату. Ми вже маємо напрацювання у цьому напрямку, які готуються до розгляду в залі Парламенту.

Третій рівень – оперативний

Саме під час війни ми найбільше відчули, що таке термінове реагування на численні поточні виклики, з якими стикається наша система правосуддя.

Спільними зусиллями, у постійній координації з Верховним Судом, Вищою радою правосуддя, Державною судовою адміністрацією, та Офісом Президента нам доводиться ухвалювати швидкі, іноді нестандартні, але необхідні для країни рішення для того, щоб суди працювали, а люди мали доступ до правосуддя.

Аби не допустити колапсу судочинства на окремих тимчасово окупованих територіях після 24 лютого 2022 року, ми передбачили можливість зміни підсудності справ у таких судах, а також відрядження суддів Головою Верховного Суду. В умовах війни та відсутності повноважного складу ВРП це було необхідністю.

Наразі, оскільки ворог продовжує своїми ракетами вражати об’єкти нашої критичної інфраструктури, фіналізуємо питання проведення судових процесів при відсутності електроенергії, що також буде тимчасовою необхідною мірою.

Це питання, на які ми оперативно реагуємо. Вони не становлять основу судової реформи, проте стали її складовою.

Особисто я вважаю, що перші результати будь-яких реформ люди мають відчувати протягом шести місяців, інакше довіра до цих реформ і тих хто їх втілює починає зменшуватись. Тож, перші результати наших кроків по формуванню ВРП і ВККСУ мають стати відчутними в піврічному горизонті.

На те, щоб перезавантажити відносини між суспільством і судовою гілкою влади знадобиться більше часу. Але цей результат буде досягнутим.

Усі кроки, які ми зараз робимо – є швидкими, проте зваженими й послідовними, без права на помилку. Нашу країну чекає перемога й гідне майбутнє, побудоване на демократичних цінностях, повазі до кожної людини й верховенстві права.

Україна оновлюється і жодним російським ракетам цього вже не зупинити!

Фото: Укрінформ

Kyiv Post